ssteffi.reismee.nl

We zijn allemaal het zelfde #DAY 53

Vanochtend heb ik een fietstour gemaakt. Werd opgehaald door een cordinator van de organisatie in Ubud en ben samen met haar gaan fietsen. We zijn langs het strand gefietst wat echt een mooie lange beach is ook hadden we door de omgeving gefiets. Na de lunch ben ik weer terug naar het strand geweest voor een Message en om er de rest van mijn tijd door te brengen.

Toen ik later in de middag het strand wilden verlaten renden er een vrouwtje achter me aan. Zij moest haar winkel aan me showen. Wij de hele boulevard afgelopen, daarna door een hele markt en allemaal steegje. Onderweg zei ze dat z'n m'n huidskleur zo mooi vond en dat ze die kleur ook zou willen. Ik zei juist dat haar huidskleur mooi is en dat ik die van haar wilde. Ze vertelde me dat alle Balinees people een lightskin huid wilde hebben en ook crèmes daar voor gebruiken die mij al is opgevallen waren in sommige winkels. De meeste Europeanen willen juist een bruine huid en gebruike dan ook bruiningscrème en gaan onder de zonnebank wat ik haar uitlegde. Ze zei is ugly you beautiful ik vroeg haar waarom ze dat zo graag dan wilden. Waar ze op antwoorden dat een bruine huid poor is en een witte huid juist voor welvaart en aanzien stond. Dat na zoveel jaren nog onderscheid word gemaakt in rassen of huidskleuren of wat dan ook kan ik niet begrijpen. En als ik ergens niet tegen kan dan is het wel onderscheid maken en mensen achter stellen. Nergens staat dat een witte huidskleur beter is dan een bruine huidskleur. En als dat wel ergens zou staan dan is dat naar mijn menig onzin. Voor mij is iedereen het zelfde, zijn we allemaal gelijk en is er niemand beter dan een ander. Ik probeerde haar gedachte daarin te veranderen maar dat gebeurde niet. Wat me ook al eerder was opgevallen was dat de meeste locals hier zelfs met 30 grade met handschoenen lopen. Ik had eerder aan iemand al gevraagd waarom ze handschoenen droeg dit was ook voor de zon om zo niet bruiner te worden. De chinezen daarin tegen lopen hier allemaal met een paraplu wij gebruiken die voor de regen en zij voor de zon. Zo zie je maar dat verschillende mensen bezig zijn met hun huidskleur en op verschillende manieren de bruinere huid tegen proberen te gaan. Maar goed na eindelijk bij haar kleine winkeltje aan gekomen te zijn wat eigelijk vrij weinig voorstelde. Kon ik haar natuurlijk niet verlaten zonder iets te kopen.
Na m'n avond maal ben ik nog wat gaan lopen en uit eindelijk beland bij de J.CO voor wat donuts en een koffie. Bij een zilverwinkel kwam ik twee pittige Nederlands Indische vrouwen tegen die de boel daar flink aan het afpersen waren en het ook wel voor mij wilden regelen. Nu is het al rond 2en en heb ik er een hele skypesessie opzitten met zusje lief want zelfs uit het verre Bali help ik haar nog met d'r huiswerk. Dat heb je met 7 uur tijd verschil bij jullie begint de dag pas als mijne al voor het grootste deel er op zit. Mja tijd om te gaan slapen nu. Goodnight xo

Reacties

Reacties

Sabrina

Ouwe wereldverbeteraar... probeer jij even de Balinese bevolking te bekeren ;-)
Maar waar ik nu zo nieuwsgierig naar ben....WAT HEB JE GEKOCHT?????
XXX

Robski

Top verhaal weer, Stef. Ben je al bij Hardy's geweest?
Hele grote supermarkt met boven veel souvenirs en kleding. Ik heb de indruk dat de locals met winkeltjes daar hun spullen kopen. Vanaf veel hotels is gratis shuttleservice er naar toe. Downtown Sanur.

lisette

Steff rules!!!!! De wereld gaat er op zeker mooier op worden met mensen zoals jij!!!! Xxx

Cees

Lieve Steffi, Allereerst wat was het leuk je stem weer te horen, klonk zo netjes. Het wordt vast nog een zware eind spurt, fietsen -strand liggen en eten. Dat ze daar vinden ,dat blanken rijker zijn, komt dat de donkere altijd in de zon moeten werken, de blanken keken dan toe, van onder een parasol of palmboom. Sasima vindt het ook niet mooi om donker te worden. Lief van je dat je nog steeds Zusje helpt, je zal haar wel missen. Stef bedenk dat niets is wat het lijkt, ik bedoel dat, meestal ze onder een hoedje spelen met de locals, zodat jij denkt een goede deal te hebben gemaakt. Straks een goede dag ,groeten en XXXX van S. en C.

astrid

Wat heerlijk om zo'n fiets tocht te maken.
Misschien ideetje om ook eens kilometers te maken in Nederland of zelfs Soest??
Donker of licht, iedereen maakt het zijn of haar probleem, zo niet nodig, we zijn allemaal mensen.

Moet wel opa Cees gelijk geven, niets is wat het lijkt en sommige kunnen heel goed op je gevoel werken. Maar ach, daar hebben ze nog een kleine week voor, dus dat kan Bruin wel trekken. Hoop dat je Bruin kent, haha. Anders morgen effe skypen met paps of mams.

Moet toch wel even kleur bekennen.
Rouwendaals kunnen echt niet zingen maar jeetje wat kunnen die dichten.
Een in het bijzonder, ik noem geen namen.
Maar na zoveel jaren klazen kan het ook niet anders dat er een dichtwonder zich ontpopt. Ben er stil van dus doei.
Liefs As.

Carola

Lieve mooie dochter, deze zomer zaten jij en ik samen op het dijkje in Ijmuiden een mooi gesprek te voeren over kleine en grote dingen in het leven. Je zei toen dat je het gevoel had best wel volwassen te zijn. Na bijna 8 weken Bali vind ik persoonlijk dat we het "best wel" nu maar weg moeten laten en zeggen: je bént volwassen. En voor het geval je nu een beetje schrikt, ik heb nieuws voor je, jonge volwassenen of oude volwassenen, leren nog iedere dag en "fouten" maken mag. Dat scheelt alweer een beetje toch? Ik ben rete trots op je dat je zo ongelofelijk heerlijk het leven leeft en ook nog de nodige levenslesjes meepakt. LY. XX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active